Jak dbać o wizerunek firmy, bez gigantycznych nakładów na PR?

Różnica pomiędzy skuteczną finalizacją jednorazowych transakcji a budową sieci lojalnych klientów jest ogromna. Klucz do poznania różnicy tkwi w zrozumieniu istoty budowania wizerunku i trwałych relacji z otoczeniem. To właśnie sedno działań public relations.
Marka to coś nieuchwytnego. To wartości, skojarzenia i unikalne cechy, określające Twoją firmę. To też doświadczenia, jakie Twoi klienci zbierają w kontakcie z nią. Dzięki marce klienci mogą podkreślać swoją indywidualność, realizować potrzebę przynależności i oceniać jakość produktów i usług bez sprawdzania ich. A Ty? Ty generujesz większe zyski.
Od czego zacząć budowanie silnej marki? Od podstaw. Zbuduj ją jak dom, na mocnych fundamentach strategicznych. Zbadaj rynek, wyposaż ją w mocne argumenty i daj narzędzia do efektywnego działania. A potem realizuj przyjętą strategię konsekwentnie i wytrwale. Tym, co rujnuje większość działań firm, które obserwuję, jest niecierpliwość. Już po miesiącu, dwóch oczekują spektakularnych efektów, a z powodu ich braku zmieniają kierunki działań. Czy to może pozytywnie wpłynąć na budowanie wizerunku spójnej marki?
Skoro już mowa o spójności – wymaga jej też wizualna oprawa Twojej marki, czyli tak zwana identyfikacja wizualna. Przejawia się w konsekwentnym stosowaniu znaku firmowego czyli logo i przygotowanych druków, materiałów promocyjnych i reklamowych, odzieży, samochodów służbowych, opakowań, gadżetów oraz stoisk targowych.
Podstawy już mamy. Idźmy teraz w kierunku budowania relacji z otoczeniem, czyli public relations. Niestety ta dziedzina nie ma ostatnio lekko z powodu tego, że wiele osób posługuje się nią jak wytrychem, tłumaczącym nieuczciwe lub nieprofesjonalne działania. Tymczasem public relations (PR) to świadome, planowe i ciągłe działania, które mają na celu tworzenie i utrzymywanie wzajemnych, korzystnych stosunków między organizacją i jej otoczeniem. Public relations to komunikacja podmiotu z otoczeniem, która przekłada się na wymierne korzyści: pozyskanych partnerów, zainteresowane media i nowych inwestorów. Jaka ma być ta komunikacja? Spójna, uczciwa i nastawiona na realizację celów. Oczywiste jest to, że na celowniku każdej firmy jest sięganie po wyższe dochody. Jednak są różne ścieżki prowadzące do tego celu.
A kiedy już mowa o celach, pojawia się strategia 🙂 Strategia komunikacji to po prostu odpowiedź na pytania:
Nazywam się Marta Cała-Sturzbecher i przekonam Cię do tego, że aby działać efektywnie nie wystarczy perfekcyjnie sprzedawać. Aby działać efektywnie trzeba połączyć wszystkie siły i zasoby po to, by zbudować silną markę, którą kochają Twoi klienci. By dowiedzieć się więcej zapraszam na Warsztaty Umiejętności Biznesowych, podczas których jestem wykładowcą.
- Po co? (realizacja celów)
- Komu, do kogo? (grupy docelowe)
- Co? (przekaz marki)
- Jak? (kanały i narzędzia komunikacji)
- Kiedy? (harmonogramy)
