Jak dbać o wizerunek firmy, bez gigantycznych nakładów na PR?

Różnica pomiędzy skuteczną finalizacją jednorazowych transakcji a budową sieci lojalnych klientów jest ogromna. Klucz do poznania różnicy tkwi w zrozumieniu istoty budowania wizerunku i trwałych relacji z otoczeniem. To właśnie sedno działań public relations.

Marka to coś nieuchwytnego. To wartości, skojarzenia i unikalne cechy, określające Twoją firmę. To też doświadczenia, jakie Twoi klienci zbierają w kontakcie z nią. Dzięki marce klienci mogą podkreślać swoją indywidualność, realizować potrzebę przynależności i oceniać jakość produktów i usług bez sprawdzania ich. A Ty? Ty generujesz większe zyski.

Od czego zacząć budowanie silnej marki? Od podstaw. Zbuduj ją jak dom, na mocnych fundamentach strategicznych. Zbadaj rynek, wyposaż ją w mocne argumenty i daj narzędzia do efektywnego działania. A potem realizuj przyjętą strategię konsekwentnie i wytrwale. Tym, co rujnuje większość działań firm, które obserwuję, jest niecierpliwość. Już po miesiącu, dwóch oczekują spektakularnych efektów, a z powodu ich braku zmieniają kierunki działań. Czy to może pozytywnie wpłynąć na budowanie wizerunku spójnej marki?

Skoro już mowa o spójności – wymaga jej też wizualna oprawa Twojej marki, czyli tak zwana identyfikacja wizualna. Przejawia się w konsekwentnym stosowaniu znaku firmowego czyli logo i przygotowanych druków, materiałów promocyjnych i reklamowych, odzieży, samochodów służbowych, opakowań, gadżetów oraz stoisk targowych.

Podstawy już mamy. Idźmy teraz w kierunku budowania relacji z otoczeniem, czyli public relations. Niestety ta dziedzina nie ma ostatnio lekko z powodu tego, że wiele osób posługuje się nią jak wytrychem, tłumaczącym nieuczciwe lub nieprofesjonalne działania. Tymczasem public relations (PR) to świadome, planowe i ciągłe działania, które mają na celu tworzenie i utrzymywanie wzajemnych, korzystnych stosunków między organizacją i jej otoczeniem. Public relations to komunikacja podmiotu z otoczeniem, która przekłada się na wymierne korzyści: pozyskanych partnerów, zainteresowane media i nowych inwestorów. Jaka ma być ta komunikacja? Spójna, uczciwa i nastawiona na realizację celów. Oczywiste jest to, że na celowniku każdej firmy jest sięganie po wyższe dochody. Jednak są różne ścieżki prowadzące do tego celu.

A kiedy już mowa o celach, pojawia się strategia 🙂  Strategia komunikacji to po prostu odpowiedź na pytania:

  • Po co? (realizacja celów)
  • Komu, do kogo? (grupy docelowe)
  • Co? (przekaz marki)
  • Jak? (kanały i narzędzia komunikacji)
  • Kiedy? (harmonogramy)

Znajdując odpowiedzi na te pytania wiemy, jak ma się komunikować marka. Proste?

Szukając odpowiedzi na pytanie Jak? sięgamy po narzędzia public relations. Istnieje wiele sposobów ich podziału. Przyjmijmy pierwszy ich podział na działania wewnątrz firmy (o nich przedsiębiorcy bardzo często zapominają, a to ogromny błąd) i na zewnątrz. Wewnętrzną komunikację warto zacząć od audytu komunikacyjnego i na jego podstawie opracować zestaw narzędzi do komunikacji. Narzędziami w tym przypadku będą m.in. wyjazdy integracyjne, spotkania i kanały komunikacji wewnętrznej. Narzędziami komunikacji zewnętrznej mogą być: relacje z mediami (media relations, które wymagają odrębnej strategii medialnej), partnerstwa i sponsoring, lobbing, publikacje korporacyjne, wystąpienia, eventy i komunikacja kryzysowa. To, o czym należy bezwzględnie pamiętać, to spójność i synergia działania. Najlepiej, jeśli jedna osoba spaja wszystkie działania komunikacyjne.

Podsumowując zwracam Twoją uwagę na dwie najważniejsze kwestie. Po pierwsze pamiętaj, że wszystko, co firma robi (a nie tylko to, co komunikuje), może być komunikatem marketingowym. Po drugie: wizerunek tworzy każdy pracownik firmy, nie tylko pracownicy działu komunikacji. Zatem dbaj o marketing wewnętrzny.

Nazywam się Marta Cała-Sturzbecher i przekonam Cię do tego, że aby działać efektywnie nie wystarczy perfekcyjnie sprzedawać. Aby działać efektywnie trzeba połączyć wszystkie siły i zasoby po to, by zbudować silną markę, którą kochają Twoi klienci. By dowiedzieć się więcej zapraszam na Warsztaty Umiejętności Biznesowych, podczas których jestem wykładowcą.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *