Chcesz mieć biznes, który daje pieniądze wolność i satysfakcję? Sprawdź, jak zbudować skuteczną strategię, która Ci w tym pomoże.

strategia w firmie

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego niektóre firmy odnoszą sukcesy i osiągają dużo lepsze wyniki niż inne?

Albo, dlaczego jednych trudno pokonać, a innych nie? Odpowiedź Cię nie zaskoczy: zwycięskie biznesy ZAWSZE działają wg konkretnej strategii

Prawda jest taka, że budowanie biznesu „w ciemno” i bez strategii jest hazardem. Wiem, brzmi brutalnie, ale zobacz. Nie bez powodu aż 70% małych i średnich firm upada w pierwszych 5 latach istnienia. Ich właściciele zazwyczaj nie mają żadnej strategii i działają na zasadzie „jakoś to będzie”.

Wielu przedsiębiorców pomija strategię, ponieważ ta kojarzy im się z czymś trudnym i skomplikowanym. Poniżej udowadniam, że wcale tak nie jest, a podstawową strategię swojej firmy stworzysz, odpowiadając po kolei na kilka kluczowych pytań.

Przygotowałem dla Ciebie bezpłatny szablon strategii, który Ci w tym pomoże. Dzięki niemu znajdziesz się w niewielkim procencie przedsiębiorców, którzy planują strategicznie, a przez to cieszą się wolnością i nie narzekają na brak klientów.

A teraz do rzeczy…

Co to jest strategia biznesowa? 

Dla mnie strategia jest spójną koncepcją działania, opartą na określonych wyborach i decyzjach, które wzajemnie się wspierają i wskazują kierunek w jakim organizacja ma podążać. I, co najważniejsze, te wybory powinny definiować wszystkie biznesowe działania, jakich podejmiesz się w kolejnych miesiącach i latach działania firmy.

A kiedy już określisz, co według Ciebie ma się wydarzyć w przyszłości i obierzesz kierunek, w którym chcesz podążać, wypadałoby się trzymać tych wyborów. 

I właśnie po jest Ci potrzebna strategia. Ma Ci przypominać, dokąd zmierzasz i być drogowskazem. 

Załóżmy, że chcesz, aby Twój biznes zarabiał minimum 1,000,000 zł rocznie. Zatem powinieneś znać kolejne kroki, które pozwolą Ci ten cel zrealizować. 

To trochę tak jak z odchudzaniem. Osoby, które powiedzą sobie tylko: chcę schudnąć, zazwyczaj nie pozbywają się zbędnych kilogramów. 

Jednak, jeśli ktoś wie, do jakiej sylwetki dąży i co w związku z tym musi zrobić; więcej się ruszać, mniej i inaczej jeść itd., to okazuje się, że waga zaczyna spadać, a cały proces idzie łatwiej.

Podobnie ze strategią w biznesie. Obejmuje ona Twoje decyzje i wybory, z których następnie wynika rodzaj oferowanych produktów/usług, klientów, którym chcesz sprzedawać, oraz rynki, na których chcesz działać i osiągać zyski.

Lepsza strategia przyciągnie Ci klientów, których CHCESZ obsługiwać

Niektóre firmy obsługują każdego klienta – dużego, małego, marudzącego, nawet jeśli długoterminowo się im nie opłaca, lub klienci zabierają mnóstwo czasu i nie chcą za to dodatkowo zapłacić. 

Jest to pułapka, w którą wpada ogrom przedsiębiorców. Często bowiem zakładają, że takie są po prostu uroki prowadzenia firmy w Polsce i nic z tym nie zrobią. W pewnym momencie tak mocno skupiają się na gonieniu za wszystkimi klientami, że ignorują inne, równie ważne obszary swojej działalności. 

Działając w ten sposób, szybko pojawiają się problemy z jakością, terminowością, czy obsługą klienta. Łatwo zrujnować opinię i markę, na które pracuje się całymi latami. A wierz mi, że w tak konkurencyjnych czasach nie ma miejsca na błędy…

Rozwiązanie? 

Określenie rynku, na jakim działasz oraz klientów, których obsługujesz i tych, których nie obsługujesz. Tym sposobem oszczędzasz zasoby i utrzymujesz wysoką jakość obsługi. 

Dlatego koniecznie zadbaj o podstawy strategiczne, ponieważ one zbudują mocny fundament, na którym oprze się Twoja działalność. Ty z kolei, unikniesz wiecznego gaszenia pożarów i spędzania całych dni w biurze na nadrabianiu zaległości. 

Od czego zacząć przygotowanie strategii biznesowej?

5 najważniejszych pytań, które powinieneś sobie zadać przy planowaniu strategii biznesowej

Musisz wiedzieć, że strategia jest tak naprawdę odpowiedzią na kilka kluczowych pytań.

Oto najważniejsze z nich:
  • Jaki jest mój cel życiowy?
  • Jaka jest misja mojej firmy? 
  • Jaka jest wizja mojej firmy?
  • Jakie są główne wartości mojej firmy?
  • Jaki jest cel strategiczny mojej firmy?

W szablonie strategii biznesowej, który możesz pobrać bezpłatnie poniżej, pokazuję bardziej rozbudowaną wersję.

Pamiętaj jednak, że samo spisanie strategii nie wystarczy. Koniecznie zadbaj o jej realizację i sumienne wdrażanie w swoim biznesie. 

Ważne jest, aby stale upewniać się, że Twoje cele są zgodne ze strategią Twojej firmy, rodzajem działalności, którą prowadzisz oraz środowiskiem, w którym ją rozwijasz. 

Na przykład wizją Google jest zapewnienie użytkownikom najlepszych wrażeń z używania Internetu. Dlatego wszystkie produkty i usługi, które tworzy Google, są zgodne z ich podstawowymi celami: mają ułatwiać przeszukiwanie zasobów Internetu, współpracę w firmach (poczta, wideokonferencje itd.) i dostarczać przy tym wiele radości. 

Chcesz, aby Twoja firma odnosiła sukcesy i osiągała lepsze?

Opracuj i zastosuj solidną, konkurencyjną strategię, aby osiągać zyski generujące ponadprzeciętne zwroty. Poniżej udostępniam szablon, dzięki któremu łatwo stworzysz podstawową strategię Twojej firmy. 

Czy będzie idealna? Zapewne nie, ale pamiętaj, że arkusz możesz stale rozbudowywać i modyfikować, w miarę rozwijania się Twojej organizacji oraz kompetencji. 

Piotr Pytel – od 2012 pomaga przedsiębiorcom złapać więcej luzu, zwiększyć zyski i odblokować ich czas. Jeżeli uważasz, że Ty i Twoja firma zasługujecie na więcej, chcesz podnieść wydajność pracy, zwiększyć zyskowność działalności oraz wreszcie mieć czas dla siebie, to zapisz się na Warsztaty Umiejętności Biznesowych.