5 kluczowych elementów skutecznej strategii biznesowej

strategia biznesowa

Strategia jest jak GPS, który pokazuje Ci, w jakim kierunku powinien podążać Twój biznes i czego możesz się spodziewać w przyszłości.

Mówiąc wprost: określasz zasady przewodnie, które pomogą Ci skutecznie rozwijać firmę, siebie oraz osiągać zamierzone cele.

O tym, czym jest strategia, dlaczego jest kluczowa oraz jakie pytania warto sobie zadać podczas jej tworzenia, pisałem w tym artykule.

Poniżej natomiast pokazuję 5 kluczowych elementów każdej strategii, bez których stanie się ona jak GPS bez aktualnych map. Łatwo się wtedy pogubić i stracić z oczu główny cel. 

1. Misja organizacji – jaki jest cel Twojej firmy?

Misja ogłasza całemu światu, dlaczego w ogóle Twoja firma istnieje. Jest świetnym sposobem na zjednoczenie wokół organizacji zarówno klientów, jak i pracowników. 

Ludzie uwielbiają podążać za przedsiębiorcami, którzy mają konkretną misję i konsekwentnie – pomimo przeszkód – ją realizują. 

Potężna misja napędza działania Twojej i organizacji oraz kieruje je we właściwą stronę. Na przykład wizja Disneya polega na tym, że „chcą uszczęśliwić ludzi”. Z kolei Instagram sprawił, że ludzie mogą „uchwycić i podzielić się najpiękniejszymi chwilami z całym światem”. 

Misja firmy, powinna być połączeniem tego, CO ROBI Twoja firma oraz DLACZEGO TO ROBI, wyrażając jednocześnie wartości, które są dla Ciebie ważne.

Nie da się ukryć, że jasne i zwięzłe połączenie tych rzeczy, może być wyzwaniem. Dlatego stworzyłem prosty i bezpłatny arkusz strategii. 

Odpowiadasz tam na starannie dobrane pytania i krok po kroku tworzysz podstawową strategię swojej firmy. 

2. Wizja organizacji – czyli obraz i wyobrażenie Twojej firmy w przyszłości.

Obraz ten może być mglisty i zawierać kierunkową wizję organizacji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stworzyć wizję szczegółową.

Wizja powinna zawierać dwie rzeczy. 

Po pierwsze, musi definiować Twoją firmę i, co ważniejsze, jej przyszłość. 

Po drugie, wizja nie może zostać zdegradowana do mało znaczącego plakatu, który wisi na ścianie w Twoim biurze lub holu firmy.

Dlaczego to ma znaczenie? 

Badania pokazują, że pracownicy, dla których wizja firmy jest znacząca, wykazują poziom zaangażowania o 18% powyżej średniej. A zaangażowani pracownicy są często bardziej produktywni i skuteczniejsi w realizacji zadań, jak i w byciu ambasadorami danej marki.

Naturalne jest, że tak, jak wpływa ona na wydajność pracowników, tak i będzie wpływać na Twoją, jako właściciela. Warto więc stworzyć wizję, która zawiera podstawowe ideały firmy i stanowi mapę drogową do miejsca, w którym chcesz się znaleźć.

Przykład wizji? 

Wróćmy jeszcze raz do wspomnianego wcześniej Instagrama. Tam wizja sprowadza się do dostarczenia rozwiązania 3 problemów użytkowników: 

  1. Zdjęcia z urządzeń mobilnych zazwyczaj wyglądają przeciętnie, więc nasze filtry sprawią, że staną się piękne
  2. Większość doświadczeń związanych z przesyłaniem zdjęć jest uciążliwa i trwa wiecznie, a więc zoptymalizowaliśmy je, aby stały się szybkie i wydajne.
  3. Udostępnianie na wielu platformach jest uciążliwe, więc pomożemy Ci zrobić świetne zdjęcie raz, a następnie udostępnić je (natychmiast) na różnych platformach.

3. Wartości organizacji – co reprezentuje Twój biznes? 

Wartości są tym, co reprezentuje Twoja firma, Twoją filozofią i powodem istnienia. Pomogą one skierować firmę, jak i kierownictwo oraz pracowników we właściwym kierunku. 

Wartościami biznesowymi mogą być zasady, które wyznajesz osobiście – na przykład uczciwość, wytrwałość, determinacja, innowacyjność, szacunek i pasja. 

Albo także przekonania i postawy wspólne dla Ciebie oraz pracowników. Na przykład to, jak Ty zachowujesz się wobec podwładnych, jak ludzie zachowują się wobec siebie w pracy, czy też, jak powinni postępować menedżerowie.

Wartości odnoszą się także do obsługi klienta oraz tego, jak chciałbyś, aby były traktowane osoby kupujące produkty lub usługi.

Nie jest żadną tajemnicą, że za odnoszącymi sukcesy organizacjami, często stoją jasno określone wartości – uzgodnione i, co najważniejsze, zrozumiane zarówno przez właściciela, jak i pracowników. 

4. Cel strategiczny organizacji – co chcesz osiągnąć w przyszłości?

Podstawę celów biznesowych stanowią misja i wizja firmy. Nawet jeśli nie masz ich formalnie zapisanych, to powinieneś mieć przynajmniej dobre pojęcie o tym, dlaczego Twoja organizacja istnieje, komu służy i dokąd zmierza. 

Te elementy stanowią ramy, na podstawie których powinieneś ustalać cele, mające pomóc Ci podążać w kierunku swojej wizji, aby ostatecznie realizować swoją misję.

Zwróć jeszcze uwagę, jak te dotychczasowe elementy strategii, zazębiają się za siebie i często jedne, wynikają z drugich. 

5. Określenie rynku – jakich klientów chcesz  obsługiwać, jak i tych, którzy powinni skorzystać z usług kogoś innego.

Komu sprzedajesz? Dlaczego powinni kupić Twój produkt? Co mogą zyskać? Punktem wyjścia do zdefiniowania rynku docelowego dla Twojej firmy, jest zrozumienie problemów, jakie rozwiązujesz lub chcesz rozwiązać. 

Kiedy już wiesz, co to jest, możesz zacząć się zastanawiać, kto najprawdopodobniej cierpi z powodu tych problemów. Zadaj sobie inne pytania dotyczące tych osób, np.: czy są w związku, co czytają, czy to mężczyźni, czy kobiety itd. 

Dzięki temu zrozumiesz, na jakich klientach tak naprawdę Ci zależy, jak i również określisz, których klientów nie chcesz obsługiwać. 

Czas na Twój ruch!

Poznałeś właśnie 5 najważniejszych elementów skutecznej strategii biznesowej. Jednak na nic zda się wiedza teoretyczna, jeśli nie zamieni się w praktykę. 

Dlatego pobierz teraz poniżej darmowy arkusz strategii i odpowiedz na zawarte w nim pytania. Pytania są tak przygotowane, że odpowiadając na nie, tworzysz jednocześnie podstawową strategię swojej firmy. Czy da się prościej? 🙂

Piotr Pytel – od 2012 pomaga przedsiębiorcom złapać więcej luzu, zwiększyć zyski i odblokować ich czas. Jeżeli uważasz, że Ty i Twoja firma zasługujecie na więcej, chcesz podnieść wydajność pracy, zwiększyć zyskowność działalności oraz wreszcie mieć czas dla siebie, to zapisz się na Warsztaty Umiejętności Biznesowych.