Co to jest Business Model Canvas i dlaczego zapewni Ci silną przewagę nad konkurencją?

Model biznesowy canvas

Przedsiębiorcy zwykle tak mocno grzęzną w szczegółach i rutynie codziennej pracy, że tracą z oczu ogólną wizję biznesu. A przez „biznes” rozumiem sposób, w jaki firma zarabia, pozyskując i obsługując swoich klientów.

Bez tego nie jesteś w stanie się skalować, osiągasz słabsze zyski i nierzadko tracisz szansę na ciekawe współprace. 

Istnieje jednak pewien jednostronicowy model – Business Model Canvas – który umożliwia szybkie i łatwe zdefiniowanie pomysłu lub koncepcji biznesowej.

Przewyższa on tradycyjny biznesplan obejmujący zazwyczaj przynajmniej kilkanaście stron, oferując znacznie łatwiejszy sposób zrozumienia różnych i zarazem podstawowych elementów firmy. 

Jak działa Business Model Canvas? 

Stworzony przez szwajcarskiego przedsiębiorcę Alexandra Osterwaldera, Business Model Canvas stanowi wizualną reprezentację 9 kluczowych elementów składowych, które stanowią podstawę każdego odnoszącego sukcesy biznesu.

Zobaczysz, jak każda część firmy jest ze sobą powiązana i stanowi element szerszej struktury. Porównując i analizując wszystkie czynniki, możesz zacząć wprowadzać strategiczne ulepszenia, których wcześniej mogłeś nie dostrzegać. A to właśnie odróżnia najlepiej zarabiające i poukładane biznesy, od całej reszty, która niekiedy tylko walczy o przetrwanie. 

Jeśli chcesz znaleźć się w tej pierwszej grupie, to przygotowałem dla Ciebie arkusz Business Model Canvas, dzięki któremu dowiesz się, co musisz zrobić, aby zbudować skalowalny, poukładany i dochodowy biznes. 

W środku, oprócz samego szablonu, znajdziesz również szczegółowe pytania, które należy sobie zadawać przy jego wypełnianiu. 

A teraz przejdźmy do krótkiego omówienia poszczególnych sekcji. 

1. Kim są Twoi aktualni i potencjalni klienci?

Kto jest Twoim najważniejszym klientem, któremu dostarczasz wartość? Albo innymi słowy, kim oni są? Co robią? I dlaczego mieliby kupować Twój produkt lub usługę?

W tej sekcji opisujesz grupy osób, czy firm, do których chcesz dotrzeć i sprzedawać swój produkt lub usługę. Warto wnikliwie przeanalizować dane grupy  klientów, aby określić, kogo powinieneś i chcesz obsługiwać, a kogo, mówiąc wprost, zignorować. 

Dzięki temu możesz skuteczniej zaspokoić ich potrzeby poprzez lepsze dopasowanie produktów lub usług, które planujesz dostarczać. 

2. Co oferujesz klientom? Jaką pracę dla nich wykonujesz?

Niektórzy nazywają ten element sercem całego modelu, ponieważ ta część reprezentuje unikalne rozwiązanie (produkt lub usługę) problemu, z którym borykają się klienci, lub które będzie wartościowe dla wybranej grupy klientów.

Twoja propozycja wartości powinna być unikalna oraz różnić się od tego, co już oferują konkurenci. Dlatego, jeśli oferujesz nowy produkt, zadbaj, aby był innowacyjny i przełomowy. 

Z kolei, jeśli masz produkt, który już istnieje na rynku, pomyśl, jak go wyróżnić spośród innych, nierzadko podobnych rozwiązań. Możesz to zrobić np. poprzez dodanie nowych funkcji, atrybutów, pokazanie unikalnego mechanizmu działania, czy zmianę nazwy. 

Zastanów się więc jakie rzeczy zrobisz i co spowoduje, że klient wybierze Ciebie, zamiast innych alternatyw?

3. Jakie wykorzystujesz kanały komunikacji, dystrybucji, sprzedaży?

Czas opisać, jak Twoja firma będzie się komunikować i docierać do klientów. Zastanów się, w jaki sposób docierasz do potencjalnych nabywców: czy za pośrednictwem mediów społecznościowych? SEO? Webinarów? Konferencji stacjonarnych?

Możliwość dotarcia do klientów za pośrednictwem kanałów marketingowych ma kluczowe znaczenie dla uświadomienia im swojego produktu i przetestowania propozycji wartości.

Oczywiście kanały komunikacji mogą być także wykorzystywane, aby umożliwić klientom kupowanie produktów lub usług oraz oferowanie wsparcia po zakupie. 

Na przykład Twoja firma może znaleźć klientów za pośrednictwem Google Ads lub Facebooka, a następnie obsługiwać ich bezpośrednio, np. podczas warsztatów lub wysyłając paczkę z zamówieniem.

4. Jak budujesz relacje z obecnymi (przyszłymi) Klientami?

W tej sekcji określasz rodzaj relacji, które będziesz mieć z każdym z segmentów klientów lub sposób, w jaki będziesz z nimi współpracować. 

Czy więc spotykasz się z nimi osobiście? Albo rozmawiasz przez telefon? A może Twoja firma jest prowadzona głównie w Internecie, więc relacja będzie również odbywać się online? Przemyśl to!

5. Ile i jak Klienci Ci płacą (są gotowi Ci płacić?)

Strumienie przychodów to przede wszystkim źródła, z których firma generuje pieniądze, sprzedając swoje produkty lub usługi klientom. Ale firma może również uzyskiwać przychody z innych źródeł, np. wynajem, czy sprzedaż maszyn, których już nie używa.

W tym bloku powinieneś opisać z jakich źródeł, grup klientów, czy też grup produktów i usług, przyjdą pieniądze.

Warto też określić, jakie metody płatności będziesz akceptować (karty kredytowe lub debetowe, PayPal, przelewy bankowe, gotówka itd.).

6. Jakie masz niezbędne zasoby i umiejętności?

Jakie zasoby są potrzebne do realizacji działań firmy. Istnieje kilka rodzajów zasobów i są to m.in.:

  • pracownicy;
  • finanse (gotówka, dotacje, kredyty itd.);
  • intelektualne (marka, patenty, własność intelektualna, prawa autorskie);
  • wyposażenie i maszyny (budynki, magazyny itd.). 

Zastanów się, które zasoby są kluczowe dla Twojej działalności i warto je wzmocnić, a które są zbędne i można je wyeliminować. Być może pozwoli Ci to obniżyć koszty prowadzenia działalności.

7. Jakie wykonujesz kluczowe działania?

Jakie czynności i zadania należy wykonać, aby zrealizować najważniejszy cel biznesowy? Tu opisujesz, w jaki sposób firma będzie działać „za kulisami” – czyli wszystkie elementy operacyjne, które sprawiają, że produkty i usługi staną się rzeczywistością oraz zostaną dostarczone klientom.

Kluczowe działania powinny koncentrować się na realizacji propozycji wartości, docieraniu do segmentów klientów i utrzymywaniu relacji z klientami oraz generowaniu przychodów. 

Są to procesy i zadania, które muszą zostać wykonane, aby nasi klienci mogli być obsługiwani. Na przykład, gdybyś wyjechał na wakacje, co musiałby zrobić Twój zastępca, aby wszystko dalej działało sprawnie?

Do kluczowych działań można zaliczyć m.in. pracę nad rozwojem produktu i usługi, działania marketingowe, jak i budowanie relacji z klientami. 

Warto wiedzieć, że w zależności od biznesu kluczowe działania mogą się różnić. Na przykład dla sklepów internetowych jednym z kluczowych działań może być pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Z kolei te działania będą mało istotne w przypadku biznesów, które docierają do klientów, bezpośrednio „pukając” do ich drzwi albo opierają się wyłącznie na poleceniach. 

8. Kim są Twoi kluczowi partnerzy?

Jest to lista innych zewnętrznych firm, dostawców i podmiotów, których możesz potrzebować do realizacji kluczowych działań oraz dostarczania wartości klientowi.

Warto zadać sobie pytanie: „Jakich partnerów potrzebuję, żeby skuteczniej docierać do moich klientów?”.

Na przykład, w dzisiejszych czasach takim kluczowymi partnerami jest np. Facebook, LinkedIn, czy YouTube. Wiele firm traktuje te portale, jako miejsca dostarczające przede wszystkim rozrywkę, ale prawda jest taka, że ich zaawansowane systemy reklamowe pozwalają skutecznie i precyzyjnie docierać do klientów.

Innym przykładem partnerstwa jest sojusz strategiczny, czyli np. firma budowlana nawiązuje partnerstwo z biurem projektowym.

Weźmy jeszcze na tapet Netflix. Większość osób, uzyskuje do niego dostęp za pośrednictwem witryny internetowej, aplikacji mobilnej lub telewizyjnej. 

Ale Netflix współpracuje również z partnerami, np. z sieciami komórkowymi, czy dostawcami internetu. W wielu ofertach spotkasz się propozycjami w stylu: „Podpisz umowę na 24 miesiące, a otrzymasz 3 miesiące Netflixa za darmo”. 

Korzystają na tym obie strony, bo Netflix ma klienta, który prawdopodobnie zostanie na dłużej i po tych 3 miesiącach zacznie płacić abonament, a z kolei sieć komórkowa zyskuje bonus, którym „osłodzi” swoją ofertę. 

9. Jakie są koszty prowadzenia działalności

W tym przypadku nie ma żadnych tajemnic, bo oczywiście chodzi o koszty, które wiążą się z prowadzeniem działalności. 

Kluczowe jest stworzenie „struktury kosztów”, czyli sprawdzenie i segregacja kosztów na poszczególne kategorie, np.: czynsze, wynagrodzenia, surowce, reklama, wyposażenie sklepu, czy płacenie prowizji innym podmiotom.

Czyli trzeba dowiedzieć się, za co konkretnie płacisz i które koszty są najważniejsze w Twoim modelu biznesowym. Następnie przeanalizuj te wyniki, aby zrozumieć, w jaki sposób pieniądze przepływają przez firmę.

Pobierz szablon i buduj przewagę nad konkurencją!

Dawno już minęły czasy, kiedy właściciel firmy mógł bazować tylko na „dobrym pomyśle”. Te dziewięć różnych bloków pomoże Ci łatwo uzyskać kompleksowy i szybki przegląd swojego biznesu. Mówiąc wprost: zbudujesz plan generowania zysków. 

Plan, którego większość firm nie przygotowuje i najczęściej zaczyna się nad nim zastanawiać, kiedy z biznesem jest już naprawdę źle. Dlatego, pobierając i wypełniając szablon, robisz pierwszy krok, aby zyskać nad nimi przewagę.

Gwarantuję, że wypełnianie tego szablonu rozgrzeje Twój umysł do czerwoności i zaskoczysz się, jak wiele wartościowych pomysłów wpadnie do Twojej głowy.

Pamiętaj jednak, że w przygotowaniu Business Model Canvas kluczowa jest analiza wyników i wprowadzenie zmian do swojej firmy. Dopiero wtedy możemy mówić o pełnych korzyściach z użycia narzędzia.

Pobierz teraz i wydrukuj szablon, a następnie przenieś tam swoje pomysły

Piotr Pytel – od 2012 pomaga przedsiębiorcom złapać więcej luzu, zwiększyć zyski i odblokować ich czas. Jeżeli uważasz, że Ty i Twoja firma zasługujecie na więcej, chcesz podnieść wydajność pracy, zwiększyć zyskowność działalności oraz wreszcie mieć czas dla siebie, to zapisz się na Warsztaty Umiejętności Biznesowych.