Czy jesteś świadomym przywódcą? Oto 7 pytań, dzięki którym to sprawdzisz

czy jesteś świadomym przywódcą

Co różni wybitnego i przeciętnego przywódcę? To świadomość słabych i mocnych stron. Gdyby ktoś zapytał Cię o listę 10 cech, które określają, jakim jesteś szefem, to co znalazłoby się na tej liście? Trudne pytanie? Na szczęście w tym artykule znajdziesz 7 pytań, które pomogą Ci zwiększyć świadomość tego, jakim jesteś przywódcą. Odpowiedz na nie szczerze i zapisz odpowiedzi. 

1. Czy potrafisz panować nad emocjami?

Świadomy lider w zarządzaniu innymi posługuje się „trzecim okiem”. Co to takiego? Wyobraź sobie, że nosisz na czole latarkę, która podświetla wszystko, co wpływa pozytywnie na rozwój przedsiębiorstwa. To jakby dodatkowy zmysł, dzięki któremu widzisz i słyszysz więcej.

Co pomaga rozwijać „trzecie oko”? Sięgnij po swoją inteligencję emocjonalną. Zastanów się, czy potrafisz zarządzać swoimi emocjami? Czy to Ty nimi sterujesz, czy robią to za Ciebie czynniki zewnętrzne, np. inni ludzie? Dopóki pozwalasz, aby to czynniki zewnętrzne zarządzały Twoimi emocjami, dopóty nie będziesz skutecznie zarządzać zespołem. 

Nasz mózg nastawiony jest na przetrwanie. Liczy się walka. Jednak świadomy lider poszukuje rozwiązań, a nie rywalizuje. Może się zdarzyć, że pracujesz z kimś, kogo po prostu nie lubisz. Zastanów się, czy Twoje nastawienie wobec tej osoby nie jest atakujące? Albo czy łatwo się obrażasz, gdy ta osoba zwróci Ci na coś uwagę? 

Właśnie od Twojego nastawienia będzie zależało, jak funkcjonuje zespół. To ty kierujesz swoją latarką i od Ciebie zależy, co podświetlisz. Możesz koncentrować się na konfliktach lub zgodnej współpracy. 

2. Czy wspierasz zespół w przechodzeniu przez zmianę?

Okres “covidowy” pokazał bardzo wyraźnie, jak liderzy reagują na kryzys, na sytuację, w której muszą przeprowadzić zespół przez wiele gwałtownych zmian. 

Ludzie opierają się zmianom i niechętnie wychodzą poza swoją “strefę komfortu”. Zespoły zazwyczaj reagują źle na propozycję zmiany. Ważne, aby to szef był pozytywnie nastawiony do zmiany i zapewniał swoim pracownikom poczucie bezpieczeństwa, gdy zmieniają się utarte ścieżki. 

Zastanów się, co utrudnia Ci przeprowadzanie zespołu przez zmianę. Być może są to  ograniczające przekonania typu: „Nie potrafię tego zrobić”, „Nie nadaję się do tego” albo: „Tym zespołem nie da się zarządzać”.

Takie myśli hamują rozwój zespołu. Nie pozwalają wydobyć jego potencjału. John Maxwell – amerykański trener i światowej klasy ekspert w dziedzinie przywództwa – przyrównuje wpływ lidera do przykrywki garnka. To, co jest pod nią, nie ma szans się wydostać. Możesz mieć zespół z fantastycznym potencjałem, ale jeśli Twoje przywództwo utknie na niskim poziomie, Twój zespół nigdy nie wejdzie wyżej. 

Dlatego tak ważna jest u przywódcy praca nas sobą i nad swoim sposobem myślenia. 

3. Czy budujesz ze swoim zespołem więź?

Do mądrego zarządzania potrzeba jest empatia, czyli umiejętność spojrzenia na sytuację z czyjejś perspektywy. Lider potrzebuje także inteligencji społecznej, czyli umiejętności budowania relacji z innymi.

Wyobraź sobie taką sytuację – szef prosi pracownika, aby ten powiedział mu, co naprawdę myśli na temat jego pomysłu. Ten wypowiada opinię, która nie podoba się szefowi. Co robi szef? Może się nie obraża, ale też nie wybacza – jego relacje ze szczerym pracownikiem są od tej pory napięte. 

Tymczasem przywódcy na wysokim poziomie świadomości zdają sobie sprawę, że w każdym członku zespołu jest coś wartościowego. Okazują troskę i zaangażowanie w problemy zespołu. Pokazują innym wizję. Wchodzą w rolę coacha. Rozmawiają. W ten sposób budują z zespołem więź, która pozwala przejść przez trudne sytuacje.

4. Jak rozwiązujesz w zespole konflikty?

Załóżmy, że na kolację masz przyrządzić rybę. Jeśli zajmiesz się nią od razu i właściwie doprawisz i usmażysz, masz przepyszny posiłek. Ale jeśli taka ryba poleży sobie na stole parę dni, to odór psującej się ryby będzie nie do zniesienia i zmarnujesz posiłek. 

Z konfliktem jest tak samo – możesz od razu się nim zająć i wykorzystać go, aby poprawić sytuację w zespole, albo odłożyć „na później” co spowoduje jeszcze większe problemy. 

Konflikty niszczą pracę w zespole. Ale rozwiązane w porę mogą być wyzwalaczem pozytywnych zmian. Mogą rozbudzać kreatywność, dawać inspirację i wzmacniać motywację. 

Jako lider bądź nastawiony na rozwiązywanie konfliktów, a nie na branie w nich udziału. Nie bądź stroną konfliktu, ale je bezstronnie rozwiązuj. I postrzegaj konflikt jako informację, czego zespołowi brakuje. 

Ważne, abyś jako lider rozwiązywał tak konflikty, aby nie zerwać więzi z ludźmi z zespołu. Jak to zrobić? Jest tylko jedno rozwiązanie – szczera i otwarta rozmowa. Żeby rozwiązać problem, naucz się mówić zwięźle i koncentruj się na faktach, a nie własnych opiniach.

5. Czy potrafisz  prowadzić negocjacje?

Gdy członkowie zespołu nie rozmawiają ze sobą, potrzebne są negocjacje. Aby je dobrze prowadzić jako szef, potrzebujesz empatii i więzi z zespołem. 

Podczas negocjacji przyjmij perspektywę “fair-fair”. Obydwie strony mają być przekonane, że zależy Ci na ich potrzebach i wypracujesz rozwiązanie, które im odpowiada. Jednocześnie świadomy lider potrafi być w negocjacjach twardy, ale nie jest agresorem. 

6. Czy jesteś dla swojego zespołu osobą godna zaufania? 

Szef musi ufać swojemu zespołowi, a zespół szefowi. Bez tego zespół nigdy nie będzie działał sprawnie. Ludzie bez atmosfery zaufania boją się podejmować decyzje. Boją się w pełni zaangażować w pracę.  

Jak budować zaufanie?

  • Akceptuj innych takimi, jakimi są.
  • Odstaw krytykę i ocenę.
  • Dostrzegaj w ludziach więcej potencjału, niż oni sami widzą w sobie.
  • Dodawaj zespołowi odwagi do samodzielnego działania.

7. Czy dajesz zespołowi pozytywny przykład?

Przywódca o wysokiej świadomości działa tak, aby inspirować zespół. Wskazuje kierunek działań. Przypomina kapitana statku, który pewnie trzyma ster. Przecież statek, który co chwilę zmienia kierunek, nie dopływie szybko do portu. Dlatego świadomy lider ma jasną wizję tego, co chce osiągnąć z zespołem. 

Pamiętaj, że Twoje reakcje jako przywódcy to wzór dla zespołu. Jeśli są przemyślane, spokojne, dają zespołowi poczucie bezpieczeństwa. Banalny przykład – kurier nie przyjeżdża odebrać paczki, a nad wami wisi deadline. Co robisz? Czy potrafisz zareagować na tę sytuację spokojnie? Czy dasz się ponieść emocjom? Takie sytuacje to chwila prawdy, jakim jesteś przywódcą i czy zespół obdarzy Cię szacunkiem. 

Czy zachowujesz się jak inspirujący, świadomy szef? Mam nadzieję, że te pytania pozwoliły Ci to sprawdzić. Pamiętaj, że w byciu mądrym liderem nie chodzi o to, aby podejmować zawsze trafne decyzje, ale o to, aby zdawać sobie sprawę z wpływu, jaki mamy na nasze otoczenie.  Jeśli uznasz swoją rolę jako przewodnika, to pomoże Ci w pełni zrealizować i rozwinąć swój przywódczy potencjał.

Zainteresował Cię ten artykuł? Nie przegap kolejnego. Zapisz się do newslettera, a od razu wyślemy Ci informację o nowych treściach.

Edyta Kwiatkowska – certyfikowany coach ICF, coach, trener i mówca John Maxwell Team  oraz wykładowca Warsztatów Umiejętności Biznesowych. Jeżeli uważasz, że Ty i Twoja firma zasługujecie na więcej, chcesz podnieść wydajność pracy, zwiększyć zyskowność działalności oraz wreszcie mieć czas dla siebie, to zapisz się na Warsztaty Umiejętności Biznesowych.