Jak motywować współpracowników? 6 pytań, które sprawią, że zacznie im się (naprawdę!) chcieć

Jak motywować współpracowników

Na przełomie lat 40. i 50. firmy doradcze porównały funkcjonowanie fabryk w Niemczech i w Anglii. W fabrykach panowały bardzo podobne warunki, stosowano zbliżone technologie i działały związki zawodowe. Które fabryki były lepsze? Okazało się, że niemieckie. Analitycy ustalili, że na produktywność – oprócz technologii czy organizacji pracy – wpływa coś jeszcze. Nazwali to „czynnikiem X”, a są to aspekty psychologiczne. Między innymi  postawa pracownika – jego motywacja i umiejętność współpracy z innymi. 

Jeśli więc chcesz, aby Twój zespół pracował wydajniej, znajdź sposób, aby odpowiednio go zmotywować.

Podstawy motywacji pracowników

O czym pamiętać przede wszystkim, aby skutecznie zachęcać zespół do pracy?

  • Wyznaczaj pracownikom jasne cele.

To wymaga, aby mieć najpierw ustalone główne cele firmy. Cele zespołu i cele poszczególnych osób muszą być zgodne z celami ogólnymi i wspierać ich realizację.

  • Regularnie przekazuj informację zwrotną.

Rozmawiaj ze swoimi pracownikami o tym, co udało się zrobić, a czego nie. Co jest w porządku, a co wymaga poprawy. Znajdź czas, aby minimum raz w tygodniu przekazać pracownikom informację, jak na jakim etapie jest realizacja celów.

  • Bierz pod uwagę zdanie pracowników.

To właśnie pracownicy wiedzą, co dzieje się na „pierwszej linii” Twojej firmy. To oni mają bezpośredni kontakt z klientami i widzą, jak rzeczywiście funkcjonuje przedsiębiorstwo. Dlatego słuchaj uważnie, co mówią i pytaj ich o opinię. Gdy pracownicy czują, że liczysz się ze zdaniem zespołu, są bardziej zmotywowani do pracy. 

  • Pokaż swoim ludziom, że ich lubisz.

Pokaż pracownikom, że cenisz ich pracę, że są dla Ciebie ważni. Daj do zrozumienia, że zawsze mogą przyjść do ciebie z jakimś problemem, a Ty uważnie ich wysłuchasz. Jeśli pracownicy Ci ufają, chętniej będą dla Ciebie pracować.

  • Przekaż im odpowiedzialność (autonomię).

To, co bardzo mocno motywuje ludzi do działania, to poczucie wpływu na sytuację oraz wolność wyboru. Dlatego Twoi pracownicy będą działać chętniej, mając poczucie, że chcą wykonywać swoje zadania, a nie muszą.

  • Pamiętaj, że każdy ma w sobie jakąś motywację.

Wakacje na Majorce, nowy motocykl, pięcioro dzieci w domu – motywacja do pracy może być różna, ale każdy człowiek ją ma. Znajdź to, co jest ważne dla osoby, którą chcesz zmotywować.

  • Skupiaj się na motywie, a nie na tym, co demotywuje

Dowiedz się też, co demotywuje Twojego pracownika, ale nie podkreślaj tego w rozmowie. Jeśli skoncentrujesz się na wątpliwościach, tylko odciągniesz pracownika od działania. Dlatego zorganizuj pracę w taki sposób, żeby pracownicy mogli wykonywać zadania zbieżne z ich motywacjami (jeśli to możliwe oczywiście).

Jak przekazać odpowiedzialność pracownikowi

Aby zwiększyć motywację pracowników, używaj w trakcie rozmowy określeń, które uświadomią mu, że jest odpowiedzialny za powierzone zadanie.

Oto kilka sformułowań: 

Uważam, że to błąd, ale to jest moje zdanie. Jak wygląda sytuacja z Twojej perspektywy? 

Do Ciebie należy decyzja, czego naprawdę chcesz i jak to zrobisz.

Wiem, co ja chciałbym, abyś zrobił. Powiedz, proszę, jak Ty to widzisz.

Ty zdecyduj – możesz postąpić, jakkolwiek zechcesz.

Pytania, które zmienią wszystko

Jak jeszcze rozmawiać z pracownikiem, aby zmotywować go do pracy? Ja polecam metodę 7-minutowej motywacji.  Za każdym razem, gdy zaczynacie realizację nowego projektu, zadaj pracownikowi (lub zespołowi) 6 pytań*:

  1. Dlaczego mógłbyś/mogłabyś to zrobić?
  2. W jakim stopniu jesteś gotowy/gotowa na zmianę w skali 1-10?
  3. Dlaczego nie wybrałeś/aś mniejszej liczby na skali?
  4. Wyobraź sobie, że nastąpiła zmiana. Jakie byłyby jej pozytywne skutki? 
  5. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne? 
  6. Jaki jest następny krok do wykonania?

*Źródło: M. V. Pantalon, Błyskawiczne wywieranie wpływu, GWP, Sopot 2011. 

Co dadzą takie pytania? Dzięki nim pracownik odnajdzie swój wewnętrzny motyw do działania. Uświadomi sobie, że oprócz wynagrodzenia jest jeszcze jakiś głębszy powód, dla którego warto zaangażować się w pracę.

Dlaczego warto spróbować 7-minutowej motywacji

Na oddziale psychiatrycznym Union Hospital w Cleveland przeprowadzono eksperyment. Jedną grupę pacjentów motywowano do regularnych wizyt kontrolnych w szpitalu i stosowania się do zaleceń lekarskich, ukazując im negatywne konsekwencje ich braku. Z drugą grupą pracowano metodą 7-minutowej motywacji.

Okazało się, że z grupy pierwszej regularnie odwiedzało szpital i stosowało się do zaleceń tylko 13% pacjentów. W grupie, w której stosowano metodę 7-minutowej motywacji, było to ponad 30% pacjentów.

Obecnie metoda 7-minutowej motywacji jest częścią standardowej procedury na izbach przyjęć w USA, a w swoich działaniach stosują ją takie firmy jak BAYER, General Electric oraz Uniwersytety Harvarda i Yale. 

Zobacz, jeśli 7-minutowa motywacja działa tak skutecznie na chorych psychicznie, jak może zadziałać w Twojej firmie?  

Poza tym stosowanie 7-minutowej motywacji po prostu się opłaca. Wyobraź sobie, że efektywność Twoich pracowników wzrasta 2,5 razy (tak jak skuteczność przekonywania pacjentów w szpitalu). A teraz oblicz, jak przełoży się to na wynik finansowy Twojej firmy.

Robi wrażenie, prawda?

Jak się przygotować do stosowania 7-minutowej motywacji

Wprowadzenie w firmie metody 7-minutowej motywacji być może będzie od ciebie wymagało zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, co nigdy nie jest proste. Dlatego pamiętaj o podstawowych kwestiach

  • Nie musisz być radosny ani pozytywny.

Gdy zaczniesz stosować metodę 7-minutowej motywacji, wcale nie musi przepełniać Cię entuzjazm. Wprost przeciwnie. Niepewność i wątpliwości są normalne. W końcu zaczynasz robić coś nowego. 

  • Jeśli widzisz dyskomfort u siebie lub u pracownika, przyznaj to.

Porozmawiaj otwarcie z pracownikiem, że chcesz wypróbować nową metodę motywacji. Nie ukrywaj, że jest to dla ciebie wymagające zadanie. Wtedy pracownik także nie będzie ukrywał własnych obaw.

  • Jeśli trzeba, spróbuj odzwierciedlić obiekcje rozmówcy.

Zapytaj, dlaczego pracownik czuje się sfrustrowany i pokaż mu, że go rozumiesz. Używaj sformułowań typu Tak, rozumiem Cię. Też czułbym się sfrustrowany, gdybym…

Jak zacząć rozmowę podczas 7-minutowej motywacji

Jeśli metoda 7-minutowej motywacji to coś nowego dla Ciebie i Twojego zespołu, bardzo ważne, aby już sam początek rozmowy był dla pracownika zachęcający.

Oto, jak możesz zacząć rozmowę:

Chcę, aby obie strony na tym skorzystały. 

Wiem, że te nowe zmiany są dla ciebie trudne. Powiedz, co jest dla Ciebie najtrudniejsze? 

Wiem, że to twoja decyzja. Chciałbym jednak poznać jej motywy. 

Do tej pory nie układało się między nami. Nie mówię, że to twoja czy moja wina, ale chciałbym spróbować czegoś innego.

Bardzo ważne jest, aby pracownik świadomie zgodził się na 7- minutową motywację. Dlatego, zanim zaczniesz zadawać mu pytania, poproś go o wyraźną zgodę. Na przykład tak:

Porozmawiajmy o tej sprawie w inny sposób. 

Czy zgodzisz się na wypróbowanie nowej metody?

Czy mógłbym ci zadać kilka pytań?

Jak motywować współpracowników – podsumowanie

Wysoka motywacja pracowników to klucz do sukcesu firmy. Pamiętaj, że motywowanie zespołu to nie wywieranie nacisku czy manipulowanie, ale przede wszystkim pomoc, aby pracownicy odnaleźli głębszy sens w tym, co robią. 7-minutowa motywacja jest właśnie metodą, która pozwala pracownikom odnaleźć swoje „dlaczego”.  A jeśli Chcesz wiedzieć, więcej o motywacji, zapraszam cię do artykułu Jak motywować samego siebie? Poznaj sprawdzone metody i zacznij skutecznie działać.

Piotr Pytel – od 2012 pomaga przedsiębiorcom złapać więcej luzu, zwiększyć zyski i odblokować ich czas. Jeżeli uważasz, że Ty i Twoja firma zasługujecie na więcej, chcesz podnieść wydajność pracy, zwiększyć zyskowność działalności oraz wreszcie mieć czas dla siebie, to zapisz się na Warsztaty Umiejętności Biznesowych.